Syltkakor med pärlsocker

Något jag älskar att göra är att baka. Det är kreativt, roligt och framför allt gott! Idag bestämde jag mig för att baka syltkakor med pärlsocker. Jag bakar jätte ofta, dock lägger jag aldrig ut något av det jag gör på bloggen. Lite tråkigt av mig, tycker jag. Får bli bättre på det, eller vad tycker ni?

Det här jag gjorde jag idag iallafall:
150gram smör eller margarin
1/2 dl socker
1 äggula
2tsk vaniljsocker
3dl vetemjöl

Vispa ihop smör och socker poröst. Tillsätt sedan vaniljsockret och äggulan. Blanda ihop till en smet och tillsätt sedan mjölet och arbeta ihop allting till en deg snabbt. Bred ut degen i 30cm lång rulle och ställ in i kylan i drygt 20 minuter så degen stelnar till lite. Skär sedan 1cm tjocka skivor av hela rullen och rulla ihop dom till små bollar. Därefter plattar ni till dem och gör en fördjupning i mitten. Pensla på med äggvita och strö sen över pärlsockret och tillsist, lägg en klick jordgubbssylt i fördjupningen. In med det i mitten av ugnen på 200 grader och låt dom stå inne i ca 5-7 minuter, eller tills kakorna fått en fin, ljus eller gyllenrbunfärg. Klart!




Vill bara tillägga att det vart första gången jag gjort sånahär, så vissa blev lite fel då jag hade för mycket sylt. Men! Bättre lycka nästa gång :)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: