Accepterad för att du är dig själv?

Hur ska man vara för att bli accepterad i dagens samhälle?
Det är en stor fråga som väcker tankar hos många har jag sett. Och därför tänkte jag rycka in och lägga mina åsikter och tankar om just detta.


I dagens samhälle är vad du har på mig, hur du är som person och hur du ser ut väldigt viktigt och väldigt "beroende". Enligt många så måste man ha smink, man måste följa modet och tillhöra dem "tuffa" på skolan, osv. för att bli accepterad. Är det rätt tycker ni/du? Du måste ha mycket pengar, du måste ha kläderna som är mode "just nu" för att bli accepterad? Är det verkligen så? Ja, i största allmänhet så är det faktsikt så. För hur många är det inte där ute som tänker när ni går förbi en person med kläder från kanske 2 år tillbaka, halvdana skor att "omg, kolla hur han/hon ser ut" Då ställer jag er frågan: Vad är det för fel med att gå med kläder som kanske var mode för 2 år sedan. Vad är det för fel att inte sminka sig eller ha löshår kanske? Måste man ha snygga kläder för att vara en intressant och tuff person för er?
Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av oss människor idag hur vi behandlar våra medmänniskor. (Och tro inte att jag sitter här helt oskyldig, jag har också varit i mina fjortisår) Det ska inte alls vara så. Man ska inte behöva ha pengar, ha det senaste och vara sminkad med löshår och annat skit istället för att visa vem man verkligen är för att bli accepterad. Tjejer: Hur många av er vågar gå utan smink i skolan, på stan eller bara ute? Inte många eller hur.. Och jag tror inte det ligger någon större räddsla i att inte ha smink, utan att man är noga med och rädd för vad folk ska tycka om en, för det är ju ganska viktigt idag, eller hur?
Jag tycker inte det spelar någon roll om hur man ser ut. Jag tycker att en person i smink, senaste modet samt en person med trasiga kläder (för ex.) är presic lika mycket värda. Om jag inte mer ser upp till en person som inte har världens finaste kläder (t.ex) eftersom den personen vågar gå runt med det. Och sen är det väl ingen som bestämmer om dem kläderna är snygga eller inte? Det avgör en person själv. Tycker inte vissa om det, fine ingen har tvingat er att gilla det. Men de betyder säkert något för någon, så varför klanka ner på en person som tycker om det? Det man tar på sig, eller använder, använder vi för vi tycker om det eller hur?

Nej, usch blir så arg på människor som kritiserar och dömer folk efter utsidan.
Kom ihåg att det är insidan som verkligen räknas, enligt mig iallafall. Jag vill inte ha en vän som är skit snygg, går i skit snygga kläder som är en falsk bimbo. Utan då har jag hellre än vän som inte följer modet, eller går precis som han/hon själv vill och har ett hjärta av guld.

- Detta är mina tankar, hur jag känner, hur jag tycker och hur jag ser på det.
Är det något som är oklart, eller kränkade eller vad som, så kommentera gärna och släng din åsikt!
Va dig själv!

Kommentarer
Ann-Sofie

Det tänkande som du "luftar" här på din blogg är så bra... Vilket bra inlägg. Jag blir å glad när jag läser att det faktiskt finns folk som vågar vara sig själva och inte känna sig tvungen att "lägga på" en yttre fasad innan utgång. Alla är vi unika... Som du skrver är INSIDAN den viktigaste, men tyvärr ser man utsidan först och många skapar sin uppfattning om en annan människa genom den yttre bilden... STÅ PÅ DIG... Det var ett nöje att läsa ditt inlägg... Kram

2010-01-16 22:15:47
URL: http://ansoni.blogg.se/
Neha

Det är bara helt sjukt och galet. Man får inte ens vara sig själv verkar det som. Alla ska bära en fasad som brister direkt ingen ser dom. Detta gäller inte alla men många.

Tycker det är fel att utseende och pengar är så sjukt viktigt. Det är inte allt. Det gör oss inte lyckligare

2010-01-16 22:25:57
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Rebecca Svensson

Håller med dig här.



Själv säger jag ifrån när mina vänner dömer andra folk för deras utseende men man måste också komma ihåg, vi är människor, vi alla dömer även om vi vill eller inte. Only a human! :)

2010-01-16 22:27:17
URL: http://rebeccaasv.blogg.se/
anna

håller med dig till tusen procent :)

vad gör du då?

2010-01-16 22:37:22
URL: http://annanderssoon.blogg.se/
Babbi - Bloggdesigner [Ny design!]

Det är så jävla mkt ytlighet :(. Har märkt stor skillnad på bara norr o söder i Sverige. Usch...

2010-01-16 22:42:17
URL: http://babbidesign.blogg.se/
Ann-Sofie

Vad glad jag blev över ditt svar. ..

Du kan gå in och skriva egna kommentarer på din egen blogg som svar. Jag hade problem med det i början också. Men... Man är ALDRIG fullärd... Det är det som är så skönt... Ha en underbar dag...

2010-01-17 08:18:56
URL: http://ansoni.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: